Kriminoloji Sinemaya Gidiyor Suç Teorisi ve Popüler Kültür
Kitabın Detayları
Barkod :
9786258092042
Kapak Türü :
Karton Kapaklı
Baskı Sayısı :
1
Ebat :
16x23,5
Dili :
Türkçe
Yayın Tarihi :
2022-2
Kağıt Türü :
I.Hamur
Sayfa Sayısı :
304
Takım :
Ekler :
Kitabın Açıklaması
Bu kitap, akademik çalışmalarımız ve öğretim
faaliyetlerimiz sırasında mütemadiyen karşılaştığımız iki problemle ilgili
sohbetlerimizden doğdu. Suç ve medya alanında çalışan uzmanlar olarak, uzun
süre önce kriminolojiye sadece akademisyenlerin değil, suçla ilgili bir film
kiralayanlar ya da indirenler veya sinema bileti alanlar dâhil, popüler
kültürün tüm paydaşlarının katkı sunduğunu anladık. Geçmişte popüler
kriminoloji ve akademik kriminoloji arasındaki ilişkiyi yazdık, bunların
kesiştikleri alanları gösterdik ve olumsuz bir olgu olduğu kesin olan suçun,
aynı zamanda herkesin suç ve adaletle ilgili fikirler için içine daldığı
kültürel bir kaynak olduğunu ileri sürdük. Eserlerimizde ve öğretimimizde bu
mevzuları tartışırken, örnek olarak sık sık filmleri kullandık. İlk problemi bu
yarattı. Kitaplarımızın tüm okuyucuları ya da derslerimizi alan tüm öğrenciler,
örnek bağlamında bahsettiğimiz filmleri seyretmiş olmuyorlardı. Bu kitapla,
seyircilerimizi aynı noktaya (hatta daha doğru bir deyişle aynı ekrana) getirmenin,
böylece hepsinin örneklerimizi anlamalarını sağlamanın bir yolunu bulmaya
çalıştık.
Bu kitabın çözmeye çalıştığı ikinci ve çok daha
genel problem ise, pedagojik nitelik taşıyor. Ceza adaleti ve kriminoloji
okuyan tüm öğrenciler, kriminoloji teorisi üzerine bir ders almak zorundalar;
ancak tüm hocaların katılacağı üzere, dersler bittikten yaklaşık dört hafta sonra
eski bir öğrencinize, mesela
gerilim teorisi
yle ilgili bir şey
sorarsanız, gergin bakışlarla ve kafa karışıklığıyla karşılaşırsınız. En iyi lisansüstü
öğrencileri bile, birkaç aylık aradan sonra
sosyal düzensizlik teorisi
ya
da
diferansiyel çağrışım teorisi
yle yeni bir fikrin bağlantısını kurmalarını
istediğinizde, huzursuzca, “O hangisiydi acaba?” diye cevap vereceklerdir.
Öğrencilerin, öğrendikleri kriminoloji teorilerini gerçek suç davranışlarıyla
bağlantılandırmaları için çok az yöntemleri olduğu sonucuna vardık; teorilerin
hayata geçmiş hâllerini bir türlü gözlerinde canlandıramıyorlar. Bu problemin
bir başka boyutu ise, çoğu kriminoloji ders kitabının, ne yazık ki, ölümcül
derecede sıkıcı, dersin hızla sona ermesi umudundan başka pek bir duygu
uyandırmayan kocaman pahalı ciltler olmasıdır.
Öğrencilere her teoriyi belirli bir filmle
özdeşleştirmenin işe yarayıp yaramayacağını sorduğumuzda, bize neredeyse
neşeyle karşılık verTürkçeer. Teorileri örneklendiren anlatıların, teorik
soyutlamaları hatırlamalarına yardımcı olacağını söyleTürkçeer. Karakterler ve
hikâyeleri, onlara teorilerin tam olarak neyle ilgili olduğuna ilişkin örnek sunabilir.
Filmler teorileri hayata taşıyabilir. Başka eğitimcilerle ve araştırmacılarla
konuştuğumuzda, teoriyi popüler kültür bağlamında ele alma fikrine onlar da
heyecanla yaklaştılar. Bu kitapta, kriminoloji teorisine tamamen başka bir açıdan
yaklaşıyoruz; öğrencileri, akademisyenleri ve genel okuyucuları teorinin
hayatlarımızda ve kültürel hayal gücümüzde nasıl işlediğini daha derinden
takdir etmeleri için yüreklendiriyoruz.
Kriminoloji Sinemaya Gidiyor
,
kriminoloji teorisinin kaynaklarının ve doğasının daha iyi anlaşılmasını
hedefliyor. Bu anlamda, kendi teorisini öneriyor. Ayrıca, kriminoloji teorisini
anlaşılır, çekici ve akılda kalır hâle getirmeyi amaçlıyor. Bir yandan
kriminolojiyi eğlenceli kılarken, diğer yandan öğrencilere ve diğer okuyuculara
suça ilişkin temel açıklamaların, filmlerde, yüzeyin hemen altında gömülü
olduğunu göstermek istiyoruz. Görevimiz, onların nasıl kazılıp
çıkarılabileceğini göstermek. Umuyoruz ki, bu kazı sürecinde, hepimiz teorinin
kültürde ve kültürün teorideki rolleriyle ilgili daha çok şey öğreneceğiz.
Bu kitaba yardımcı olan pek çok kişiye,
özellikle de Robert Hahn, Majid Yar ve Per Ystehede’ye minnettârız. Hayatın pek
çok alanında gösterdikleri çabayla, bu kitabın ortaya çıkabilmesi için gereken
zamanı yaratan ve desteği sunan arkadaşlarımız ve meslektaşlarımız arasında
Leon Anderson, Ekaterina Botchkovar, Steven Chermak, Joseph De Angelis, Ellen
Dwyer, John Gilliom, Carol Greenhouse, Eric Lockmer, Abigail McDonald ve Martin
Schwartz var. Daha önce bireysel olarak yazdığımız kitapların editörlüğünü
üstlenen Ilene Kalish ile beraber çalışmak çok keyifliydi; istikrarlı bir
hazırcevaplık, ilham verici düşünce, cesaretlendirme —ve sabır kaynağı!— Dennis
ve Cindy Pope, Rick ve Peggy Butler, Mandy ve Patrick Gould, ve büyükanne-büyükbaba
Ruth ve Lowell Hoffman dâhil aile üyeleri kelimenin her anlamıyla çocuk bakımı
sağladılar ki, bu olmasaydı bu kitap da vücut bulamazdı. Son olarak, Michelle
Brown bu kitabı güzel yeni kızına ithaf ediyor. Sabine, işte bu senin ilk
“resimli” kitabın — teori ve görüntünün muhteşem dünyasına hoş geldin.