Kitabımız 2006 yılında “Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü” (TODAİE) Yüksek Lisans Programı kapsamında Prof. Dr. Oya Çitci danışmanlığında tarafımızca hazırlanan “Demokrasi ve Temsil İlkeleri Çerçevesinde Yerel Yönetimler ve Türkiye uygulaması -TBMM ve Çankaya Belediye Meclisi Üye Profillerinin Karşılaştırması-” başlıklı çalışmadan yola çıkılarak “Demokrasi-Temsil İlkeleri ve Kent Hakkı Çerçevesinde Belediyeler” adıyla farklı bir tarz ve içerikte yeni bir kitap olarak hazırlanmıştır. [Kitabımız sözü edilen yüksek lisans projesi kapsamındaki çalışmamızdan nitelik, öz ve biçim olarak farklılık arzetmektedir ki söz konusu çalışmamıza sadece kitabımızın ilk iki bölümü ve dördüncü bölümünde yer verilmiştir. Kitabımızın asıl büyük kısmı (yaklaşık %95’i) 2018 yılı itibarıyla hazırlanan yeni çalışma başlıklarından oluşturulmuştur]
“Demokrasi-Temsil İlkeleri ve Kent Hakkı Çerçevesinde Belediyeler” adlı söz konusu kitabımızda öncelikle demokrasi ve temsil ilkeleri ele alınarak bu çerçevede yerel yönetimler (belediyeler) tartışılmış, yerel (aynı zamanda ulusal) demokratik gelişmişlik göstergesi olarak kent/kentlilik-kentlileşme, kent hakkı/kentli hakları süreci işlenmiş, konuyla ilgili olarak yerli ve yabancı (çeviri) literatürden faydalanılmıştır. [Özellikle Robert Ezra Park (1864-1944), Lewis Mumford (1895-1990), Henri Lefebvre (1901-1991), Davıd Harvey (1935 -), Cevat Geray (1930-2018), Ruşen Keleş (1932 -) ve Gencay Şaylan (1940 -) başta olmak üzere ilgili akademisyenlerin/yazarların/düşünürlerin eserlerine yer verilmiştir.]
Ayrıca ülkemizdeki kent hakkı/kentli hakları sürecinin-mücadelesinin ve sorunlarının daha somut bir şekilde algılanabilmesi açısından örnek olaylara da yer verilmiştir.
Ayrı bir başlık altında Türkiye’de belediyeciliğin tarihsel gelişim süreci işlenmiş, son değişiklikler kapsamında 5393 sayılı Belediye Kanunu ile 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu irdelenmiş ve Avrupa Konseyi Kentsel Şartı, Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı gibi uluslararası sözleşmelerden de yararlanılmıştır.
Yerel demokrasinin temel nüvesi sayılan belediyelerin ne şekilde/nasıl/kimler için/hangi amaçlar doğrultusunda bir kenti yönetmesi gerektiği sorusu temel sorunsallarımızdandır. Bir ülkenin ekonomik, sosyal, siyasal, kültürel ve hukuksal gelişmişlik düzeyi ile demokratikleşme-kentlileşme/kentli hakları seviyesi arasındaki ilişki doğru orantılı bir ilişki olduğu gibi toplumun demokratik kültür ve bilinç düzeyinin gelişmişlik seviyesi ile de yakın alakalıdır. Ayrıca üretim ilişkilerinin gelişmişlik düzeyi, dolayısıyla üretim tarzının ve bölüşümün niteliği ise temel belirleyendir.
Bütün bu hususlar arasındaki ilişkiler/bağlantılar/etkileşimler diyalektik bütünlük kapsamında tartışılmadan soyut bir biçimde sadece formel açıdan belediyelerin ele alınmasının (tek başına) bir anlamının olamayacağı varsayılmaktadır.
Bu bağlamda “Demokrasi-Temsil İlkeleri ve Kent Hakkı Çerçevesinde Belediyeler” adlı çalışmamızın birinci bölümü “Demokrasi ve Temsil”; ikinci bölümü “Demokrasi ve Temsil İlkeleri Çerçevesinde Yerel Yönetimler”; üçüncü bölümü “Kent-Kentlileşme-Kent Hakkı”; dördüncü bölümü “Türkiye’de Belediyeciliğin Tarihsel Gelişimi”; beşinci bölümü “5393 sayılı Belediye Kanunu ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun İrdelenmesi” konu başlıkları olmak üzere beş bölüm olarak tasarlanıp hazırlanmıştır. [Özellikle belirtmemiz gerekir ki kitabımızın adı geçen her bir bölümü aynı zamanda diğer bölümlerden bağımsız bir şekilde ayrı olarak okunup anlaşılabilecek bir biçimde oluşturulmuştur. Bu bakımdan farklı başlıklar altında bazı konuların tekrarı kaçınılmaz hale gelmiştir.]
Kitabımızın bölümleri oluşturulurken evrensel insan hakları ve özgürlüklerine dayalı bir demokrasi temelinde insan onuruna yaraşır sürdürülebilir ve yaşanabilir bir kent ve yerel yönetim perspektifinde ilgili yazarların/düşünürlerin görüşlerine yer verilerek (kitaplarından alıntılar yapılmak, makalelerine ise aynen veya özet şeklinde yer verilmek suretiyle) okuyucunun konuyu çeşitli yönleriyle/bağlantıl arıyla bir arada görüp daha iyi kavraması amaçlanmış; örnek olaylar ile de konuyu somut bir şekilde algılayıp değerlendirmesi hedeflenmiştir.